Få fler uppdrag inom sociala medier

Artiklar / Frilansa

Frilansar du som Social Media Manager och letar efter fler jobb?

author

Kajsa H 2024-05-07 16:01:09

Frilansar du som Social Media Manager och letar efter nya uppdrag? Att vara frilansare har både sina fördelar och nackdelar och att hitta nya jobb kan periodvis vara tufft. På Partna hittar du nästa uppdrag inom sociala medier.

Få fler uppdrag inom sociala medier

Sociala medier i dagens samhälle 

I dagens samhälle blir det mer och mer fokus på sociala medier och att vara uppkopplad. Därmed har yrket social media manager vuxit fram. Enligt rapporten: svenskarna och internet använder 85 procent av svenskarna sociala medier dagligen. Det har även blivit vanligare bland unga att ta till sig nyheter via sociala medier istället för via traditionella medier. 

Social Media Manager

Topp 6 mest dagliga använda sociala medierna under 2023: 

  1. Youtube 
  2. Facebook 
  3. Instagram 
  4. Snapchat 
  5. Linkedin 
  6. Tiktok 

Fördelar med sociala medier

Fördelarna med sociala medier är att det har blivit en plats för människor att vara kreativa. Att få skapa innehåll både som privatperson och företag där man får ta ut svängarna och vara kreativ och underhålla. Att bli inspirerad och väcka känslor på olika sätt är givande och något människor vill ha.  

Många använder sociala medier för att hålla kontakt med vänner och familj för att visa upp sin vardag i bilder, video eller i text. Det är även ett väldigt bra ställe för att träffa nya vänner och dela sina intressen och åsikter med varandra. 

På olika plattformar har det även blivit vanligt att dela information av nyheter och politik. Vilket bidrar till ökat engagemang kring samhällsfrågor bland allmänheten. Detta gör även att vi människor får ökad kunskap om vad som händer i världen.  

Idag har även sociala medier blivit en plats där man marknadsför sitt varumärke eller sig själv. Genom både organiskt och betalt innehåll kan man visa upp produkter och tjänster för att nå ut till många människor. Här kommer även influencer marketing in i bilden, en marknadsföringsstrategi där företag samarbetar med sociala medier- kreatörer som ska marknadsföra ens produkt eller tjänst. 

Nackdelar med sociala medier 

Nackdelarna med sociala medier är att man ofta vill visa upp det perfekta, att man sällan visar den krassa sanningen. De som påverkas mest av detta är unga personer. Som har svårt att se skillnad på vad som är sant eller falskt samt äkta eller oäkta. 

Bilder och videos på sociala medier blir ungas verklighet där de inte ser eller förstår vad som pågår i bakgrunden. Följden av detta blir att man hela tiden ska leva upp till att se ut och vara på ett visst sätt som inte är hållbart. Det blir allt vanligare att barn och unga blir psykiskt påverkade och upplever stress, ångest och dålig självkänsla. 

På nätet sprids det mängder av information där det gäller att vara källkritisk. Information som sprids kan vara vinklade, falska och vilseledande och därför gäller det att man inte tror på allt som sägs och skrivs. Det gäller att jämföra och skapa sig en egen uppfattning, vem är avsändaren och vem står bakom informationen? Är denna information rimlig eller inte? 

Ett ytterligare stort problem på sociala medier är också att det pågår mycket näthat och mobbing. Detta gäller inte bara bland barn utan det är även vuxna som är inblandade i näthat. Att gömma sig bakom en skärm och skriva elaka kommentarer till andra människor. Det gäller att vara uppmärksam och prata om hur man beter sig på sociala medier för att göra någon skillnad. 

 

Sociala medier

Varför ska jag jobba som social media manager? 

Som social media manager jobbar du med olika företags kommunikation och marknadsföring på sociala medier. Olika plattformar samt olika strategier används beroende på företag och deras målgrupp. Detta yrke har vuxit i samband med att sociala medier har vuxit och blivit en del av människors vardag. 

Ett yrke där du får vara både kreativ och analytisk. Det sker ständigt nya förändringar i denna bransch. Därför krävs det att man hela tiden håller sig uppdaterad och håller sig i framkant på de senaste trenderna, nyheterna och uppdateringarna. Det gäller att kunna anpassa sig snabbt för att hänga med.  

Varför ska jag frilansa?

Det finns både fördelar och nackdelar med att frilansa och beroende på vem du frågar kommer du få olika svar. Att lägga upp ditt egna schema och bestämma själv hur och när du jobbar är något som många tycker om. Du kan själv bestämma hur mycket du vill jobba och därmed kan du i större utsträckning påverka hur mycket pengar du drar in.

Men så kommer det perioder när det kan vara svårt att få uppdrag. Detta kan vara otroligt påfrestande och stressigt för många eftersom det innebär att du inte får in några pengar. Något som också kan vara utmanande är ifall du jobbar inom något där konkurrensen är hög, då gäller det att hitta sin egen nisch och sticka ut från mängden för att få in uppdrag och pengar.       

Få fler sociala medier jobb med Partna 

Att hitta nya jobb som social media manager kan vara svårt och det kan vara tidskrävande. Genom att använda sig utav Partna blir det lättare och smidigare att hitta nya kunder.

Partna är en digital plattform som strävar efter att förena dig som frilansare med rätt typ av uppdrag. Det ska vara enkelt att hitta jobb och projekt som passar för just dig och din nisch. 

För att kunna svara på uppdrag behöver du först registrera dig på Partnas hemsida. Därefter skapar du en profil där du berättar om din verksamhet. Med hjälp av avancerad teknologi matchas sedan din profil med lämpliga uppdrag inom sociala medier. 

Vi säkerställer att alla företag på Partna genomgår en bakgrundskontroll och verifieras för att det ska vara säkert och pålitligt. 

Kom igång med Partna idag 

Är du en frilansare inom sociala medier? Börja din resa med oss redan idag. Du ansluta dig gratis hos oss på Partna och få in nya uppdrag på kort tid. Antingen betalar du bara för de uppdrag du besvarar (Pay as you go) eller så kan du öka dina chanser att vinna uppdrag med vår Standard prenumeration

Få fler uppdrag inom sociala medier