Webbanalys verktyg

Analys av trafiken på hemsidor

Digital Marknadsföring
Webbanalysverktyg företag

Webbanalys, i sin allra enklaste form, innebär att spåra de sidor som kunder på din hemsida har besökt. Man kan säga att ett anrop skickas till webbanalysverktyget varje gång en sida laddas in eller besökaren gör något på din hemsida. I dagens webbanalysverktyg visas data i visuella rapporter och kan analyseras utifrån exempelvis datum, trender och beteenden. Google Analytics och Hotjar är exempel på populära webbanalysverktyg som används av många företag idag. Vissa analysverktyg stöder spårning av sidinteraktioner, klick på externa länkar och kontaktformulär.

Vilket webbanalysverktyg ska jag välja?

Google Analytics är det absolut mest populära verktyget för webbanalys. Via detta verktyg får du god förståelse för hur användarna beter sig, vilka sidor som har mest besök, geografisk fördelning, vilka trafikkällor som är vanligast samt hur du spårar konvertering. Du kan även sätta upp egna mål och händelser för att följa hur besökarna konverterar på din hemsida.

Mixpanel är ytterligare ett webbanalysverktyg som lägger särskilt stor vikt på händelsebaserad dataanalys. Detta gör att du kan spåra specifika användarinteraktioner och händelser (klick, visningar m.fl) på din hemsida eller i din app.

 

Adobe Analytics är ett en annan typ av analysplattform som ger dig detaljerade insikter om hur användarna interagerar, konverterar samt hur pass engagerade dina sidor är på din webbsida.

 

Matomo, som kanske är lite mindre känd i Sverige, baseras på öppen källkod erbjuder möjligheten att lagra din analysdata på ditt företags egna servrar istället för via tredje part. En analysplattform som nischat in sig på integritet och privacy policyer helt enkelt.

 

Webbanalys verktyg byrå

 

Woopra erbjuder realtidsanalyser för olika målgrupper. På så sätt kan du förstå enskilda användares beteenden, vilket gör det möjligt för företag att anpassa användarupplevelser därefter.

 

Crazy Egg är ett webbanalysverktyg som lagt stor vikt på visuell analys. De har liknande funktioner som Hotjar, det vill säga bland annat värmekartor och scroll-kartor. Detta för att hjälpa din att förstå var dina besökare klickar och vilka delar av ditt innehåll de ser och inte ser.

 

Hotjar kombinerar analysinsikter med smarta verktyg såsom att samla in feedback, värmekartor, skärminspelningar och enkätformulär. Hotjar gör det enkelt för dig att på ett visuellt sätt se och förstå hur användarnas faktiskt interagerar med din hemsida.

Fler exempel på analysverktyg

Clicky är ett analysverktyg som i realtid ger dig detaljer kring besökarnas handlingar, avvisningsfrekvens (hur många som lämnar dina sidor) och konverteringsspårning.

 

StatCounter är ett ytterligare webbanalysverktyg som erbjuder realtidsanalys och detaljerade rapporter om din webbplatstrafik. Du får även koll på hur besökarna rör sig och hur många besökare olika sidor har.

 

HubSpot Analytics är ett analysverktyg som egentligen är en del av Hubspots ekosystem av befintliga marknadsföringstjänster och CRM system. Verktyget hjälper dig att förstå vanliga trafikkällor och hur du får in dina leads (kundförfrågningar).

Hur kan jag få hjälp med webbanalys?

För att få ut det mesta av din webbanalys är det klokt att ta hjälp av en webbyrå. Stora mängder data kräver ett professionellt analysarbetet för att du ska förstå värdet av din data. I Partna kan du enkelt jämföra webbyråer och digitala proffs som kan hjälpa dig att analysera din data.

Jämför digitala byråer och samla in offerter

Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 digitala byråer gratis.

Behöver du hjälp med Webbanalys verktyg?

Beskriv ditt projekt i Partna, få svar från upp till 5 digitala byråer och jämför offerter gratis.

Webbanalysverktyg företag

Söker du hjälp med Webbanalys verktyg? Beskriv ditt behov, få svar från erfarna digitala byråer i Partna.

Få offerter