Sökmotormarknadsföring (SEM)
Söker du en SEO byrå som kan SEM?
Sökmotormarknadsföring är till viss del relaterat till SEO, men inkluderar även betald marknadsföring i sökmotorer. Normalt sett betalar man varje gång någon klickar på din annons, även kallat PPC (pay per click). En av de mest populära tjänsterna är Google Ads där du skapar annonser direkt i Googles sökmotor. Genom att betala Google för att få visa dina annonser kommer du nästan alltid synas högst upp i sökmotorn. SEO och SEM, förkortning för “search engine marketing”, används av de flesta företag som vill hitta fler kunder i någon form.
Vilket resultat ger sökmotormarknadsföring?
SEM-kampanjer kan leda till betydande trafik till din webbplats, eftersom dina annonser visas tydligt på sökmotorernas resultatsidor. Till skillnad från organisk sökmotoroptimering (SEO), som kan tar tid innan det visar resultat, kan SEM också ge omedelbar synlighet redan från dag ett när din kampanj är igång.
Dessutom kan sökmotormarknadsföring rikta in dina annonser på specifika sökord och demografiska data. Detta betyder att dina annonser visas för just din målgrupp, vilket i sin tur ofta förbättrar kvaliteten på trafiken och antalet konverteringar.
SEM-plattformar, såsom Google Ads, ger dig en mycket detaljerad analys av hur dina kunder tar emot ditt erbjudande. Det gör det otroligt enkelt att spåra mätvärden, så kallade KPI:er, såsom klick, visningar och konverteringar. Sådan information gör att du enklare kan få en bild av hur kampanjen gått och fatta affärsmässiga beslut därefter. Glöm inte heller att de som inte klickar på annonsen, men ändå ser den, fortfarande kan vara viktiga för dig. Ökad varumärkeskännedom är viktigt för såväl små som stora företag idag.
Vad innebär konverteringsgrad?
För dig som inte känner till begreppet konverteringsgrad, så innebär det kort och gott hur många besökare som uppfyller dina mål. Exempel på mål kan vara antal köp, antal visningar, hur många som skapat ett konto eller antal nedladdningar av en viss fil.
Ett bra sätt att mäta konverteringsgraden är att skapa landningssidor där dina besökare landar efter att ha klickat på din annonser. Glöm inte heller att du ofta behöver optimera din sökmotormarknadsföring. Några metoder för optimering innebär A/B-testning av olika annonstexter, sökord och landningssidor, så att du kan förbättra dina kampanjer löpande.
Hitta en digital byrå som kan SEM
I Partna kan du berätta mer om ditt projekt och automatiskt matcha mot lämpliga SEO-byråer som kan hjälpa dig med betalda annonser i Google. Kom igång redan idag och hitta rätt marknadsföringsbyrå.
Jämför digitala byråer och samla in offerter
Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 digitala byråer gratis.