Google ads byrå
Hitta en Google ads byrå som kan hjälpa dig med annonser i Google
Söker du en Google ads byrå som kan hjälpa dig att synas i sökmotorn? Att börja med Google annonsering är ett klokt beslut, både för stora och små företag. Människor världen över använder Google för att göra 3,5 miljarder sökningar varje dag. Varje sökning gör det möjligt för ditt varumärke att ses av fler människor. Detta är såklart ingen nyhet. Men detta innebär fler potentiella kunder, fler konverteringar och mer försäljning för dig och ditt företag. Det är här Google Ads kommer in i bilden. Du betalar bara varje gång någon klickar på din annons i sökmotorn.
Vad är fördelarna med Google annonser?
Tack vare Google annonsering kan du skapa annonser och marknadsföra dina produkter och tjänster när användare söker efter relevanta fraser, frågor eller meningar. Om du gör detta på rätt sätt kan du räkna med att generera betydligt fler leads, kundförfrågningar och ökad försäljning för ditt företag. Några uppenbara fördelar med Google ads är följande:
- Attrahera en stor mängd besökare till din hemsida eller dina landningssidor på mycket kort tid. Detta passar utmärkt för erbjudanden och kampanjer.
- Med en ökad exponering ökar även ditt företags varumärkeskännedom. Låt flera människor lära känna ditt företag och de tjänster som du erbjuder.
- Få en tydlig förståelse för vilka budskap och ordval som fungerar bäst och vilka som inte fungerar. Justera sedan din annonser utefter dessa insikter.
- Skapa re-targeting kampanjer mot de personer som redan sett dina annonser, men som ännu inte konverterats till kunder.
- Få en bättre förståelse för vilka ord och fraser som din målgrupp faktiskt söker efter.
- Räkna ut din ROAS (return on ad spend) för att justera dina priser och få ökad vinstmarginal.
Vilka typer av annonser erbjuds i Google ads?
En erfaren Google Ads byrå kan hjälpa dig att sätta upp olika typer av annonser. Sök-annonser innebär att ditt företag syns högt upp i sökresultatlistan för olika sökfraser. Sedan finns det även display-annonser som visas på olika hemsidor som din målgrupp besöker. Du kan även synas på YouTube om du har en video som du vill annonsera.
Strategier för annonsering och budgivning
När du identifierat vilka sökord du vill synas för är det viktigt att sätta upp rätt automatiserade strategier för budgivning. Varje sökord kostar nämligen olika varje gång en besökare klickar på dina Google annonser (CPC eller cost per click). Två vanliga strategier är att antingen maximera antalet konverteringar eller att öka antalet klick på dina annonser.
Maximera antalet konverteringar från dina annonser
Genom att maximera konverteringar ber du Google att skapa så många konverteringar som möjligt baserat på angiven dagsbudget. Det exempelvis handla om att sälja så många produkter som möjligt eller att samla in så många kontaktförfrågningar som möjligt. Har du en begränsad budget och vill ha större kontroll över kostnaden per klick så rekommenderas denna strategi.
Maximera antalet klick på dina annonser
Vill du istället få många personer att klicka på dina annonser så kan du välja en strategi för att “maximera antalet klick”. Syftet med denna strategi är att få så många besökare som möjligt att klicka sig in på din hemsida. Detta resulterar i att du får fler besökare till din webbplats vilket i förlängningen kan leda till ökad varumärkeskännedom för ditt företag. En nackdel med denna strategi är att besökarna eventuellt klickar på mindre relevanta sökord vilket kan leda till minskad försäljning eller färre kundförfrågningar. Därför passar denna strategi främst om du vill uppnå en ökad synlighet och ökad trafik till din hemsida.
Planera vilken ROAS du vill uppnå
Ditt företag vill förmodligen vara framgångsrikt med era betalda kampanjer och då är det bra att känna till begreppet ROAS. Detta är en förkortning för “return on ad spend”, vilket helt enkelt betyder hur stor avkastning du får i form av intäkter i förhållande till annonskostnader. Om du exempelvis spenderar 1000 kr på annonser och annonserna ger dig intäkter motsvarande 4000 kr, då har du en ROAS på 400% eller 4:1. Du bör alltså räkna ut hur mycket du behöver tjäna på din annonsering för att det ska vara värt mödan.
Vilka resultat kan jag förvänta mig?
Tänk på att annonsering är ett löpande arbete som kräver kontinuerliga analyser. Om du inte är nöjd med dina resultat första veckorna kan du låta en konsult optimera ditt Google ads konto. De kan också hjälpa dig att konverteringsoptimera dina målsidor så att dina besökare gör det som du vill att de ska göra på din hemsida. Du bör därför undvika att ha orealistiska förväntningar på resultatet från dina annonskampanjer. Glöm heller inte att det viktigaste målet ofta är att annonsera för potentiella kunder som aktivt söker efter det du erbjuder. Därför måste det tydligt framgå vilket värde just ditt företag har att erbjuda till dina kunder.
Hur hittar jag en Google ads byrå?
Att hitta en byrå som kan Google ads är enkelt. Men att hitta rätt byrå, som kan uppvisa goda resultat, är en utmaning. I Partna kan du lägga upp en gratis förfrågan och berätta att du söker hjälp med marknadsföring via Google. Sedan kan du jämföra och hitta rätt marknadsföringsbyrå, snabbt och enkelt. Hitta en certifierad Google ads konsult och få svara från byråer som skickar digitala offerter för din annonsering.
Jämför digitala byråer och samla in offerter
Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 digitala byråer gratis.