Konverteringsoptimering
Hitta en expert som kan öka din konverteringsgrad
Konverteringsoptimering (CRO) är en viktig process som genomförs i syfte att öka antalet besökare på din hemsida som faktiskt blir kunder eller utför det du vill. För att lyckas med detta måste du förstå hur just dina användare klickar sig runt på din webbplats och vad de intresserar sig för.
Du behöver även få en bild av vad de faktiskt gör och vad som hindrar dem från att nå sina mål. En konvertering innebär att en besökare uppnår ett visst mål på din webbplats. Exempelvis när någon köper din produkt eller registrerar ett konto på din hemsida. Ta hjälp av en duktig marknadsföringsbyrå via Partna för att höja din konverteringsgrad.
Är analysdata viktigt?
Det finns flera sätt att ta reda på vad du behöver optimera på din hemsida eller landing page för att öka konverteringsgraden och vad som redan fungerar. Webbanalys är en av dessa lösningar. Det finns nämligen studier som visar att företag som förlitar sig på analysdata är 32% mer framgångsrika i sin CRO. Så börja med att sätta upp analysverktyg som analyserar trafiken åt dig och presenterar resultatet på ett begripligt sätt. Vanligt förekommande verktyg i sammanhanget är Google Analytics, Google Tag Manager, Hotjar eller Optimizely. Det kan vara fördelaktigt att anlita en marknadsföringsbyrå för att få ut det mesta av dina analysverktyg, eftersom hur man tolkar datan kan vara subjektivt.
Vad ska jag förbättra genom konverteringsoptimering?
Det finns många områden på din hemsida eller i din app som kan vässas för att öka antalet konverteringar. Följande beståndsdelar bör du se sedan över för att lyckas med din konverteringsoptimering:
- Tillfredsställ målgruppen: Förstå vad dina besökare är ute efter och vad de går igång på
- Förbättra användarupplevelsen: Optimera designen för att göra användarupplevelsen mer intressant och engagerande
- Se över copywriting: De texter och framförallt rubriker som besökarna ser ska vara korta, catchiga och kreativa. Få människor orkar läsa långa paragrafer nuförtiden.
- Öka laddningshastigheten: Hur snabbt din hemsida eller landing page laddar påverkar konverteringsgraden i mycket stor utsträckning.
- Skapa en känsla av förtroende: Genom att visa upp omdömen, kundcase och upplyftande statistik från ditt varumärke kan du skapa en känsla av förtroende, vilket i sin tur ökar konverteringsgraden.
Jämför digitala byråer och samla in offerter
Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 digitala byråer gratis.