Content strategi

Strategier för ditt företags digitala innehåll

Digital Marknadsföring
Content byrå och strategi

Hur hittar jag rätt content byrå och vad innebär det att ha en bra content strategi? Innehållsmarknadsföring handlar om att få kontakt med dina kunder genom att skapa och lägga upp innehåll som de tycker är värdefullt och intressant. Den här strategin bygger på att mottagarna hittar innehåll på egen hand. Därför är det är viktigt att identifiera och förstå dina besökares behov.

Hur ser en bra content strategi ut?

Genom att skapa innehåll anpassat efter köpresans olika skeden kan du nå fler i din målgrupp, var de än befinner sig i köpresan. På så sätt bygger konsumenter, om de lägger tid på att läsa ditt innehåll, starkare relationer med ditt varumärke. Men hur kan jag lyckas med min content strategi? Nedan följer några konkreta tips.

Ta reda hur ditt content ska engagera

Varje innehåll du skapar bör uppfylla ett tydligt mål som gynnar ditt företag. För nya verksamheter kan det exempelvis handla om att skapa varumärkeskännedom, så att fler människor lär känna din verksamhet.

 

En vanlig strategi inom content är också att försöka generera flera leads som du sedan kan konvertera till betalande kunder. Vill du få fler relevanta följare i dina sociala kanaler kan det vara klokt att köra tävlingar eller skapa incitament till varför man ska följa er.

Välj rätt typ av content för rätt tillfälle

Oavsett om du använder bilder, video, text, podcast marknadsföring eller grafiskt material för att skapa ditt content så måste du välja rätt media för rätt tillfälle. En video kan skapa större engagemang men kan ta längre tid att producera. En serie med bilder i logisk följd kan vara enkelt att skapa men engagerar publiken enbart om budskapet är relevant och väl designat.

 

Textinnehåll kan fungera mycket bra för att skapa intresse för ditt företag om personen som skrivit texterna är duktig på copywriting. Ta även hjälp av en erfaren content byrå som kan säkerställa att ditt content presterar tillräckligt bra.

Analysera vilket content som ger bäst resultat

Istället för att pumpa ut innehåll i stora kvantiteter är det viktigt att förstå vad som fungerat och inte fungerat. Så se till att analysera din data, exempelvis hur många som gillar och kommenterar ditt innehåll. Det finns många smarta analysverktyg att utvärdera för detta syfte.

 

Glöm inte heller att ta reda på vilka budskap som faktiskt ger bäst konverteringsgrad. Oavsett om det handlar om att driva trafik till din hemsida eller sälja produkter i din Shopify butik så måste du jobba efter de insikter du får.

Hur hittar jag en bra content byrå?

Att hitta en content byrå är inte så enkelt som det låter. Det finns många typer av digitala byråer och content creators som är duktiga inom olika kanaler. Vissa byråer är duktiga på att skapa content för TikTok medan andra förstår sig på Instagram bäst. I Partna kan du enkelt få svar från flera content byråer och jämföra offerter, innan du kör igång.

Jämför digitala byråer och samla in offerter

Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 digitala byråer gratis.

Behöver du hjälp med Content strategi?

Beskriv ditt projekt i Partna, få svar från upp till 5 digitala byråer och jämför offerter gratis.

Content byrå och strategi

Söker du hjälp med Content strategi? Beskriv ditt behov, få svar från erfarna digitala byråer i Partna.

Få offerter

Kakor 🍪

Vi använder cookies ("kakor") för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt samt för att analysera hur vi kan förbättra hemsidan.

Läs mer