Podcast marknadsföring
Så kan du marknadsföra din podcast
Låt oss vara ärliga här. Du behöver marknadsföra din podcast för att kunna nå ut till många lyssnare. Varför ska någon lyssna på just din podcast om du inte ger dem en stark anledning? Så hur får du fler lyssnare när du precis kommit igång med din podcast?
Vad innebär podcast marknadsföring?
En podcast liknar traditionell radio, men det finns uppenbara fördelar. Du kan lyssna på dem när du vill och var som helst. Du kan välja att lyssna på din mobiltelefon, dator eller surfplatta. De flesta föredrar att lyssna på musik och poddar i appar såsom Spotify idag. Du som skapar poddar vill ha många prenumeranter så att dina lyssnare aldrig missar ett nytt avsnitt. Det finns många digitala kanaler som du kan dra nytta av när du ska marknadsföra din podcast.
Hur kan jag marknadsföra min podcast?
Som med nästan alla marknadsföring så behöver du investera antingen tid eller pengar för att nå bästa tänkbara resultat. Förmodligen är ditt mål att, i alla fall på sikt, kunna lyfta betalda samarbeten och sponsrade produkter i dina avsnitt. Men för att nå ditt behöver du många lyssnare som kommer tillbaka gång på gång.
Börja med att marknadsföra din podd i sociala medier, såsom Instagram och LinkedIn. Våga satsa lite pengar på annonsering i Googles sökmotor för att se vilka typer av människor som dras till din podcast. Det kan också vara klokt att sökmotoroptimera de sidor där dina podd-avsnitt kan spelas upp. På så vis kan du få många nya lyssnare via den organiska sökvägen.
Hur hittar jag en marknadsföringsbyrå?
I Partna kan du hitta en marknadsföringsbyrå som verkligen vet du får ut det mesta av din podcast. Beskriva bara ditt behov här och få svar från upp till 5 matchande byråer.
Jämför digitala byråer och samla in offerter
Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 digitala byråer gratis.