Support / Hitta leverantörer

Jag funderar på att starta en webbutik, hur börjar jag?

Att starta en webbutik är ett effektivt sätt att utöka din verksamhet, presentera dina produkter och nå ut till nya kunder. I Partna kan du beskriva ditt uppdrag, det vill säga vilken typ av e-handel du behöver hjälp med, för att sedan samla in offerter från byråer som kan hjälpa dig. Här följer några steg som hjälper dig att komma igång:

 

Börja med att identifiera din nisch. Bestäm vilka produkter eller tjänster du vill sälja online. Tänk på din målgrupp, konkurrens och marknadsefterfrågan när du väljer nisch.

 

Välj en e-handelsplattform som uppfyller dina affärsbehov och din budget. Några populära alternativ är bland annat WooCommerce, Shopify och BigCommerce. De webbyråer som du kommer i kontakt med via Partna kan hjälpa dig att välja den plattform som passar dig bäst.

 

Anpassa din webbshop genom att välja ett tema, lägga till din logotyp och ställa in dina produktkategorier samt produktbeskrivningar. Se även till att din webbplats är mobilanpassad och lätt att navigera, eftersom de flesta besökarna använder smartphones.

 

Skapa upp dina produkter i din butik

 

Att lägga till dina produkter i din butik är såklart en av de viktigaste aktiviteterna när du vill komma igång med e-handel. Inkludera produktfoton som är av hög kvalitet och skriv detaljerade beskrivningar om varje enskild produkt. Att starta en webbutik som ska nå framgång innebär dock också att du behöver kunna hantera ordrar, kundtjänst, rabattkoder och returer på ett effektivt sätt.

 

Sedan behöver du ställa in betalnings- och leveransalternativ. Välj din betalningsgateway och dina fraktmetoder. Justera också inställningar för priser och moms.

 

Det är även klokt att sökmotoroptimera din webbutik för sökmotorer såsom Google och Bing, genom att använda relevanta nyckelord och metabeskrivningar. I Partna kan du hitta experter inom SEO som kan hjälpa dig att synas i sökmotorer.

 

Innan du lanserar din webbutik ska du testa den och se till att allt fungerar korrekt. När du är redo lanserar du din nätbutik och bör med fördel marknadsföra den via sociala medier och andra kanaler. Utan effektiv digital marknadsföring är det mycket svårt att lyckas nå goda försäljningssiffror.

 

Genom att följa de här stegen kan du starta en webbutik som uppfyller dina affärsbehov och ger dina kunder en unik shoppingupplevelse. Fokusera på att erbjuda värde, använda bästa praxis och optimera din webbplats för sökmotorer för att driva trafik och försäljning till din nätbutik.

Fick du svar på det du ville ha?

Behöver du hjälp med något digitalt?

Beskriv ditt projekt i Partna, få svar från upp till 6 digitala byråer och jämför offerter gratis.

Kakor 🍪

Vi använder cookies ("kakor") för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt samt för att analysera hur vi kan förbättra hemsidan.

Läs mer