PR
Relationer med media, kunder och allmänheten
Vad innebär PR och vad är en PR byrå egentligen? PR står för Public Relations och fokuserar på relationen mellan ett företag och deras olika målgrupper. Det handlar om att bygga starka relationer med media, kunder, anställda, leverantörer eller samhället som i stort. Ett genomtänkt PR-arbete bygger alltid på vem du vill bygga en relation med och en tydlig plan där en ordentlig analys har genomförts. På sätt och viss kan man beskriva det som en slags marknadsföringsstrategi eftersom ditt företags ansikte utåt fungerar som marknadsföring.
Vad är en PR byrå?
I många fall handlar PR om att bygga relationer med media, såsom tidningar och nyheter, för att verkligen leta efter ditt företags olika synpunkter som du kan påverka i det så kallade redaktionella utrymmet. Mycket av det företag gör förtjänar ofta pressbevakning. Erfarna PR-byråer ser till att det verkligen når rubrikerna. Enkelt uttryckt är dem experter på att fylla medieinnehåll med våra kunder och deras budskap.
Glöm inte heller att det finns väldigt många digitala tjänster som underlättar din mediabevakning, pressreleaser och hantering av journalister. Dessa verktyg brukar oftast kosta en slant, men förenklar public relations avsevärt. Att etablera kontakt med framträdande journalister i Sverige är en given strategi för dig som vill lyckas med din närvaro i media.
Hur hittar jag en kommunikationsbyrå?
Nu när du vet vad en PR byrå är så behöver du ta ställning till om du behöver anlita en. Driver du ett företag som genomgår en stark tillväxt? Vill du synas mer i media och på nyhetssajter? Då är det viktigt att säkerställa att relationen med det offentliga är både hållbar och genomtänkt. Det är inte alltid nödvändigt att anlita en presschef, utan det finns gott om kommunikationsbyårer som kan axla denna roll på deltid. I Partna kan du hitta och jämföra experter inom området som kan hjälpa dig vidare.
Jämför reklambyråer och samla in offerter
Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 reklambyråer gratis.