Infografik design
Att göra svår information enkel med infografik
Infografik, eller infographics, innebär att visualisera data där man kombinerar text, siffror, bilder eller illustrationer. Målet med infografiken är att snabbt engagera läsaren och göra information lättare att tolka och ta ställning till. Infografik gör helt enkelt det svåra enkelt! Men varför ska ta fram infografik design till din blogg eller dina sociala medier? Att använda infografik för att presentera data såsom statistik, processer och händelser resulterar i att din målgrupp kan förstå ditt budskap på ett ögonblick.
Fördelar med infografik
Ytterligare en uppenbar fördel med infografik design, istället för bara vanliga foton, är att detta material kan användas i fler unika och engagerande sammanhang. Det kan också användas för att ge information eller lära ut något i utbildningssyfte. Du kan till exempel förklara hur komplicerade systemet fungerar genom att bryta ner det hela i visuella beståndsdelar. Du kan också prata hur ett specifikt arbetsflöde ser ut.
Hur skapar jag bra infographics?
För det första måste du välja ett ämnesområde som din målgrupp går igång på. Rent grafiskt materialet även matcha ditt varumärke och vilka värderingar ditt företag står för. För hela poängen med infographics är att de överskådlig information eller insikter som dina kunder kan lära sig något av.
Effektiv infografik är baserat på korrekt data och statistik. Så se till att vara källkritisk när du letar efter siffror och statistik inom ditt ämne. Sedan är det en fördel att vara objektiv i sitt resonemang.
Infografik används med fördel i situationer när du enkelt vill förklara ett koncept som är krångligt. Ta hjälp av en duktig designbyrå som förstår hur innehållet ska presenteras. Det räcker alltså inte med att kasta in några grafer och illustrationer, utan de måste arrangeras på ett lättsmält sätt.
Följ ditt varumärke
Se till att din design är visuellt attraktiv. Du känner ditt varumärke bäst vad gäller färger, form och typografi. Återigen, en duktig designer som gjort infografik tidigare kan hjälpa dig här.
Ingenting är så effektivt som en riktigt fascinerande story. Din infografik bör förmedla en story där det finns en tydlig röd tråd. Så se till att använda ett logiskt flöde så att läsaren vandrar igenom innehållet från start till slut. Använd även en stor variation av diagram, staplar, grafer och ikonografi för att enkelt visa upp tung data och för ämnet betydelsefull statistik.
Jämför digitala byråer och samla in offerter
Beskriv ditt projekt, få offerter från upp till 6 digitala byråer gratis.