Jämför byråer för din digitala marknadsföring

Artiklar / Affärsutveckling

Vad kostar det att få fler kunder via sökannonser inom min bransch?

author

Partna 2024-10-26 16:39:32

Vad kostar det egentligen att anskaffa nya kunder eller få kontakt med en potentiell kund i min bransch (i genomsnitt) via digital marknadsföring genom sökannonser (såsom Google Ads)? Vi har svaret.

Jämför byråer för din digitala marknadsföring

Digital sökmotormarknadsföring (SEM) är ett effektivt sätt att få fler kunder på dagens konkurrensutsatta marknad. I nedanstående tabell kan du se genomsnittlig kostnad per potentiell kund (eller kostnad per åtgärd, kostnad per konvertering och kostnad per förvärv) vilket beräknas genom att den totala kostnaden för en kampanj divideras med det totala antalet konverteringar. Beräkning har gjorts för digitala sökkampanjer i ett antal vanliga branscher.

Klicka på denna länk eller högerklicka (och spara ner bilden) för att se hela resultatet:

Genomsnittlig kostnad per konvertering

Kostnad per konvertering sökkampanjer Google ads per bransch

 

Topp 3 branscher med högst kostnad per konvertering (CPA):

  • Advokater och juridiska tjänster (881 kr)
  • HR, karriär och anställning (865 kr)
  • Möbler (815 kr)

Topp 3 branscher med lägst kostnad per konvertering (CPA):

  • Djur och husdjur (185 kr)
  • Bilhandel – reparation, service och delar (199 kr)
  • Restauranger och mat (282 kr)

Genomsnittet för kostnad per konvertering i sökkampanjer, över alla branscher, är beräknat till ca 514 kr.

Genomsnittlig konverteringsgrad i branscher

Det är även minst viktigt att titta på konverteringsgraden för alla dina sökkampanjer. I nedanstående tabell kan du se en överblick över den genomsnittliga konverteringsgraden för digitala sökkampanjer inom olika branscher. Konverteringsgraden är ett nyckeltal som visar hur stor andel av dina besökare och användare som klickar på din annons och sedan konverterar (exempelvis blir en kund, fyller i ett formulär eller köper en produkt).

Klicka på denna länk eller högerklicka (och spara ner bilden) för att se hela resultatet:

Konverteringsgrad per bransch Google ads och digitala sökkampanjer

Vad innebär konverteringsgraden?

En konvertering innebär att kunden vidtar den åtgärd som du faktiskt vill att de ska vidta. Detta kan exempelvis vara att köpa en produkt eller att fylla i ett kontaktformulär på din webbsida. För digitala tjänster kan en konvertering innebär att kunden påbörjar en kostnadsfri provversion och för ett konsultföretag (såsom en byråverksamhet) kan det vara att personen begär en offert från dig. Konverteringsgraden förkortas även Cost per acquisition (CPA) eller conversion rate (CR). Du kan lära dig mer om vanliga förkortningar inom digitala marknadsföring här.

Jämför byråer för din digitala marknadsföring