Kom igång och skapa offerter i Partna

Artiklar / Affärsutveckling

Skapa en offert i Partna som är smart och ger fler affärer

author

Partna 2022-09-14 08:55:16

Att skapa en bra offert är en viktig del av arbetet som IT-konsult eller digital byrå. Det kan vara det som avgör om du får ett uppdrag eller inte, men det kan också vara det som öppnar dörrar till långvariga affärsrelationer.

Kom igång och skapa offerter i Partna

Offerter som är skapade på smarta sätt kan leda till att du vinner fler affärer – och med Partna är det enkelt!

Vad är en offert?

I en växande bransch som tech-branschen är det viktigt att du som IT-konsult sticker ut. Ett sätt att göra det är genom dina offerter. Offerter synliggör den vara eller tjänst du kan erbjuda så att du och beställaren är på samma sida innan arbetet påbörjas. Det gör också att det är enklare att komma överens och minskar risken för missförstånd. 

I den skrivna offerten får du som IT-konsult möjligheten att marknadsföra dina varor och tjänster vilket är varför tydligheten är viktigt. I offerten beskriver du varan eller tjänsten samt pris och betalningsvillkor. 

Skapa offert Partna

Vad bör en offert innehålla?

För att skriva en så tydlig offert som möjligt finns det några faktorer att ha i åtanke: 

  • tydlig beskrivning av varan eller tjänsten som erbjuds
  • ditt företagsnamn, adress och kontaktinformation
  • unikt identifikationsnummer
  • kundens företagsnamn och adress
  • giltighetstid, dvs. hur länge erbjudandet gäller
  • pris på varor eller tjänster
  • momsbelopp
  • betalningsvillkor

Finns dessa delar med i din offert ökar sannolikheten att just du vinner uppdraget. Men att skapa en offert kan vara lättare sagt än gjort. Detta är varför Partna har utvecklat ett verktyg som möjliggör enkla och smarta offerter som sparar din tid. 

Skapa en offert – enkelt och snabbt  

Smarta och tydliga offerter har många fördelar för dig som IT-konsult, och med Partna blir processen enklare. Istället för att ladda ner en mall eller försöka ta reda på hur du utformar din offert på bästa sätt kan du använda Partna.

I Partna skapar du enkelt digitala offerter som du sedan kan hantera från start till mål. Offerterna i Partna är utformade på ett sätt som gör att du sparar tid.

Genom förutbestämda kategorier och mallar kan du skapa offerter som du sedan skickar till de IT-beställare du partnat med.

När du ska skapa en offert i Partna har du flera alternativ. Verktyget ger dig möjligheter att bygga din offert genom att använda olika kategorier, såsom projektets beskrivning och vilka leveranser som skall ingå.

I kategorin “beskrivning” skriver du en titel och en beskrivning, och i kategorin “leveranser” skriver du vad som ska levereras.

Ett tips är att tydligt beskriva den produkt eller tjänst som offerten gäller. Detta kan du göra på egen hand i Partna men du kan också använda dig av de beskrivningar som redan finns. Genom att söka på exempelvis “webbdesign” kommer du få tillgång till färdigställda meningar som beskriver vad just webbdesign innebär. 

Skapa offert verktyg

Spara tid med smarta funktioner 

I Partna kan du använda funktionerna team-resurser och digitala resurser när du skapar offerter. Team-resurser ger dig möjlighet att lägga till fler roller i projektet, och även här kan du använda sökfunktionen för att hitta rätt begrepp och beskrivning.

Du söker på den roll du vill lägga till och Partna genererar en beskrivning av vad rollen innebär. 

Allt fler företag satsar på användandet av digitala verktyg i sin verksamhet och då kan din kompetens komma väl till pass. Som IT-konsult kan du, i Partnas funktion “digitala resurser”, lägga till de program och den mjukvara som ska användas i projektet. Detta är ofta intressant för kunden att se.

Antingen beskriver du programmen på egen hand eller så använder du dig av samma sökfunktion som tidigare. Då tar Partna fram en beskrivning av programmet som du sedan kan använda i din offert. 

Vinn IT-uppdrag med din offert

När du beskrivit tjänsten, de roller som ingår i projektet och vilka program du ska använda fyller du i den information som behövs till faktureringen: offertsumma, betalningsplan och fakturans förfallodag.

Den beställare du partnat med läggs automatiskt till i offerten och du kan även lägga till fler parter om du skulle vilja.

Du kan också lägga till referenser i offerten, vilket kan vara ett sätt att visa trovärdighet och att du som konsult är värd att satsa på.

Innan du skickar offerten till den beställare du partnat med kan du lägga till bilagor. Det kan vara sådant som designskisser eller tekniska specifikationer. 

Genom att skapa offerten i Partna blir det tydligt för IT-beställaren vem du är och vilken tjänst du säljer. Något som kommer göra det lättare för dig att säkra fler affärer i framtiden. 

Kom igång och skapa offerter i Partna