Hitta rätt influencer marketing byrå

Artiklar / Affärsutveckling

Så väljer du rätt influencer marketing företag

author

Isabella M 2024-03-12 12:09:55

Influencer marketing är en marknadsföringsstrategi som går ut på att bygga värdefulla relationer mellan en eller flera influencers som i utbyte mot betalning eller gratis produkter marknadsför ditt varumärke. 

Hitta rätt influencer marketing byrå

Användningen av influencer marketing har på senaste tiden blivit allt mer populär att se på olika hemsidor och sociala medier. Fler och fler företag har börjat använda sig av marknadsföringsstrategin för att nå nya målgrupper och personligheter. Men hur fungerar det egentligen? Och hur väljer du rätt influencer marketing företag?  Här kommer vi tillsammans gå igenom denna populära marknadsföringsstrategi samt tips att tänka på innan du börjar.

Influencer marketing sträcker sig över flera olika områden som till exempel sociala medier, användarrecensioner, produkt marknadsföring och PR. För att räknas som influencer krävs det inte nödvändigtvis att du är en välkänd person med flera miljoner följare, det räcker att du har en stark påverkan på de personer som följer dig och ditt innehåll. Allt handlar om att företag kan använda influencers för att bygga en meningsfull koppling till målgruppen, oavsett hur stor skara det är.

Varför ska jag använda mig av ett influencer marketing företag?

Personliga rekommendationer har alltid varit det bästa och snabbaste sättet att skapa trovärdighet hos sina kunder. I dagens samhälle ser vi reklam överallt, vilket har gjort oss reklamtrötta. Det känns därför mer äkta och meningsfullt när rekommendationerna kommer från någon som du känner eller ser upp till. Vi reflekterar inte över att det är reklam på samma sätt som om en reklamkampanj hade spelats vilket gör att vi blir mer påtagliga för produkterna som visas. 

Detta är varför influencer marketing är så effektivt. Influencers har direktkontakt med en stor följarskara som litar på deras rekommendationer. Denna trovärdighet och känsla av autentiskt är en drivkraft för ökad försäljning och genererar på så sätt fler leads. Företaget uppfattas som pålitlig av följarna vilket ökar sannolikheten att de väljer att köpa produkter eller tjänster. Dessutom skapar det en positiv dominoeffekt genom att attrahera fler potentiella kunder och öka antalet affärsmöjligheter.

Influencer marketing byrå

Fördelar med influencer marketing

  • Hjälper dig bygga trovärdighet och tillit till företaget
  • Större synlighet, speciellt från nya målgrupper eller en målgrupp som är svår att nå genom traditionella reklamformer
  • Ökad försäljning och leads
  • Når ut till kunder som är less på traditionell reklam
  • Få snabb och direkt feedback från influencers och deras följare

Nackdelar

  • Svårt att välja rätt samarbetspartner
  • Kan vara svårt att mäta effektiviteten i marknadsföringen

Olika sätt att jobba med influencers

Det finns många olika influencer marketing jobb och samarbeten som kan ske på varierande sätt. Man kan bland annat spela in olika sponsrade videoklipp på medier som Youtube eller TikTok. Instagraminlägg eller blogginlägg var vanligare förr men är fortfarande möjligt att generera leads på. Det grundläggande är vilken plattform som er målgrupp befinner sig mest på samt vilket innehåll som det skulle uppskatta. 

Vad ska jag tänka på?

Det viktigaste att tänka på om ditt företag vill börja med influencer marketing är att välja rätt influencer. Hen måste ge dig tillgång till rätt målgrupp, ha samma värderingar som företaget och kunna ta ansvar att representera företagets produkter och i längden även företaget. Influencers fungerar som en förlängning av ert varumärke vilket innebär att allt de engagerar sig i kommer att kopplas till er. Deras handlingar och innehåll kommer att spegla direkt på ert varumärke så det är avgörande att välja influencers som delar era värderingar och kan agera som trovärdiga ambassadörer för ert företag. Att noga överväga vilka personer som representerar er kan vara avgörande för att skapa en positiv koppling mellan varumärket och dess målgrupp.

 

Något som också är viktigt att tänka på är att influencer marketing bygger på att skapa långvariga relationer till följarna och influencers. Att bygga denna relation och tillit tar tid och även om du ser resultat efter första samarbetet är denna marknadsföringsteknik inte något att rekommendera om du är ute efter en snabb och kortvarig försäljning. Även om influencer marketing processen är långvarig så visar den sig mycket lönsam i slutändan, och något som företag bör testa på. 

 

Något som även är bra att ha i åtanke när du ska sätta igång med influencer marketing är marknadsföringslagen. Ibland kan det bli lite av en gråzon vad som räknas som reklam eller inte online. Att därför hålla ett extra öga på lagarna när det kommer till samarbeten kan vara väsentligt för alla parterna inblandade. 

Här kan du läsa mer om den: Marknadsföringslagen

Hur väljer jag rätt influencer?

Som vi konstaterat är det viktigt att välja rätt influencer till din marknadsföring. Ibland är inte den största och dyraste det bästa för just ditt företag och märke. Det finns olika statusnivåer som man kan välja mellan, vilket också reflektera i priset: 

  • Nano-influencers: 1,000–10,000 följare (100-1000 kr per post)
  • Micro-influencers: 10,000–50,000 följare  (1000- 5000 kr per post)
  • Mid-tier influencers: 50,000–500,000 följare (5,000-50,000 kr per post)
  • Macro-influencers: 500,000–1,000,000 följare (50,000-100,000 kr per post)
  • Mega-influencers: 1,000,000+ följare (100,000+ kr per post)
  • Celebrities: Varierar, men 10+ miljoner är inte ovanligt

Med en nano- och microinfluencer kommer du att nå ut till en mindre målgrupp men marknadsföringen kan vara starkare då microinfluencers ofta har ett starkt band med sina följare. Macro- och mega-influencers har en större följarskara vilket innebär att du kan nå ut till fler potentiella kunder men marknadsföringen kanske inte påverkar lika stark. De flesta svenska influencers räknas som nano eller micro influencers men har större genomslag bland en svensk publik än vad en mega influencer skulle ha. Att till exempel ett företag som bara kan leverera till Sverige skulle använda sig av någon annan influencer än dessa hade varit ineffektivt och dyrt. 

 

Hur går jag tillväga för att hitta rätt influencer marketing företag?

Det går självklart att leta själv på Instagram och TikTok efter rätt influencers för ditt varumärke. Men att scrolla på olika medier efter rätt person tar lång tid som hade kunnat spenderas effektivare. Om du är ny inom influencer marketing rekommenderar vi att du överväger att samarbeta med en erfaren influencer marketingbyrå för att uppnå optimala resultat för din verksamhet. I Partna har du möjlighet att smidigt jämföra olika byråer och hämta in offerter som är skräddarsydda för ditt specifika marknadsföringsbehov. Med stöd från en kompetent influencer marketing byrå kan du dra nytta av deras expertis och nätverk för att maximera effekten av din influencer marketing-strategi och skapa långsiktiga fördelar för din verksamhet. Starta enkelt genom att beskriva dina önskemål och behov här och få en gratis offert idag! 

Hitta rätt influencer marketing byrå