Artiklar / Inspiration
Så håller du igång din marknadsföring under sommaren
Sommaren och semestertiderna närmar sig med stormsteg och hur ska man då tänka kring sin marknadsföring? I denna artikel får du ta del av tips på hur du fortsätter att engagera din målgrupp även när temperaturen stiger och många tar semester.
Få hjälp med din marknadsföring
Planera din marknadsföring
Om du vill hålla igång din marknadsföring under sommaren är det viktigaste att ha en genomtänkt plan. Ställ frågan till dig själv: Hur vill du att er marknadsföring under sommaren ska se ut? Ta fram en tydlig plan och börja planera i tid. Genom att ha en strukturerad plan kan du säkerställa att din marknadsföring flyter på smidigt, även när du själv är ledig.
Schemalägga inlägg på sociala medier
En effektiv metod för att hålla dina sociala medier aktiva är att schemalägga i förväg. Detta kommer att underlätta planeringen och publiceringen och inget du behöva tänka på senare. Det finns mängder av olika verktyg för detta, exempelvis Meta Business Suite och Later. Genom att fortsätta hålla dina sociala medier igång under sommaren håller du dina följare engagerade och på så sätt glömmer inte dina följare bort dig.
När är det bäst att publicera inlägg på sociala medier?
Att skapa digitalt innehåll som engagerar sin målgrupp är något alla företag strävar efter. En viktig faktor att beakta är när på dagen och veckan det är mest effektivt att publicera inlägg.
Optimala dagar och tider
Även om det inte finns ett exakt facit, finns det vissa dagar och tider som generellt sett ger högre engagemang. Dessa varierar beroende på plattform och målgrupp.
Här är en sammanställning från flera undersökningar:
Facebook:
Bästa dagarna: Tisdag till torsdag
Bästa tiderna: Mellan 9:00 och 13:00
Instagram:
Bästa dagarna: Måndag, onsdag och torsdag
Bästa tiderna: Mellan 11:00 och 13:00 samt runt 19:00 till 21:00
LinkedIn:
Bästa dagarna: Tisdag till torsdag
Bästa tiderna: Mellan 8:00 och 10:00 samt runt 12:00
TikTok:
Bästa dagarna: Tisdag, torsdag och fredag
Bästa tiderna: Mellan 18:00 och 21:00
Lära känna din målgrupp
Trots dessa undersökningar är det viktigt och avgörande att förstå när just din målgrupp är mest aktiv. Detta kan du även se i verktyget Meta Business Suite. Genom att analysera användarens beteendemönster kan du identifiera de bästa tiderna att posta för just din målgrupp.
Tips på hur du kan engagera dina följare
Så hur ska du göra för att engagera dina följare under sommaren? Här är några idéer:
- Skapa sommar-relaterat innehåll: Genom att skapa innehåll som är relevant för sommaren och som dina följare kan relatera till. Få följare kan känna igen sig i något och bli inspirerade.
- Använd säsongsbetonade hashtags: Genom att använda hashtags som följer sommartemat kan du nå ut till en bredare publik.
- Ställ frågor och dela med dig av tips: Genom att ställa frågor och dela tips får du dina följare att känna sig delaktiga och engagerade. Här får man inte glömma att svara på kommentaren.
- Anordna tävlingar eller specialerbjudanden: Sommaren är ett utmärkt tillfälle att locka nya kunder och bibehålla engagemanget hos befintliga följare genom tävlingar eller specialerbjudanden.
Få ditt nyhetsbrev att sticka ut
Har du ett nyhetsbrev som du skickar ut till dina registrerade kunder? Glöm inte bort dem! Du kan förbereda nyhetsbrevet i förväg för att underlätta för dig själv. Varför inte också ändra designen till en mer somrig stil? Använd ljusare och livligare färger som påminner om sol och natur. Ett verktyg som Mailchimp är utmärkt för att skapa och designa ditt nyhetsbrev.
Har du svårt att hitta innehåll till ditt nyhetsbrev? Dela olika tips och inspirera dina läsare. Har du ett pågående erbjudande eller en tävling, skriv om det och påminn dina kunder. Om inte, kanske skapa ett specifikt erbjudande bara för dem. Det får dina kunder att känna sig speciella och viktiga.
Glöm inte bort dina konkurrenter
En viktig aspekt inom marknadsföring som man inte får glömma bort är att hålla kolla på vad ens konkurrenter gör. Att hålla ögonen öppna och observera hur deras strategi ser ut för sommaren och hur aktiva de är. Kom ihåg att det inte handlar om att kopiera, utan om att inspireras och få nya idéer.
Du vill vara bättre än dina konkurrenter och glöm inte bort att anpassa din marknadsföring efter din målgrupp. Även om dina konkurrenter gör en sak som fungerar behöver det inte betyda att det fungerar för dig och din målgrupp.
Behöver du hjälp med din marknadsföring?
Ibland kan både tid och kunskap begränsa en inom marknadsföring. Då kan det vara rätt tillfälle att ta hjälp av proffs. Hos Partna kan du få hjälp med just detta. Du skickar in en gratis offertförfrågan, sedan får du svar från upp till 6 olika byråer. Därefter väljer du den byrån som passar dig och din verksamhet bäst.
Partna är en gratistjänst och du kommer igång med ett enkelt knapptryck nedan. Lycka till!