Artiklar / Affärsutveckling
Så arbetar du med LinkedIn annonsering: 5 värdefulla tips
Få människor kan ha undgått superkraften i LinkedIn – en av de ledande sociala plattformarna för professionellt nätverkande. LinkedIn annonsering ger dig en unik möjlighet att nå specifika yrkesgrupper bland över 850 miljoner användare världen över.
Jämför offerter för ditt projekt gratis
Du kan satsa på LinkedIn annonsering om du exempelvis vill öka ditt företags synlighet eller kännedomen om ditt varumärke. För bästa möjliga effekt bör du låta en erfaren marknadsföringsbyrå hjälpa dig med strategierna för dina annonser.
I den här artikeln tittar vi på fem värdefulla tips som du kan använda för att få ut det mesta av din LinkedIn-annonsering och få avkastning på dina annonser:
- Definiera din målgrupp. Vem är mest mottaglig för ditt budskap?
- Skapa övertygande annonser. Hur får du målgruppen att klicka sig vidare?
- Använd LinkedIn-målinriktning
- Testa olika annonsformat. Bör du exempelvis använda video eller bildinnehåll?
- Spåra och analysera resultaten. Hur presterar kampanjen och vad bör göras annorlunda nästa gång?
Därför ska du annonsera på Linkedin
Det finns ett gäng olika digitala kanaler på marknaden där alla har sina styrkor. Linkedin sticker ut i sitt unika sätt att nå specifika yrkesroller. På andra sociala medier agerar folk ofta som privatpersoner medan på Linkedin framträder folk med sin yrkesroll. Genom att använda plattformens målgruppsverktyg kommer du undvika att slösa resurser på irrelevanta leads. Fokuset ligger på kvalitet istället för kvantitet.
Eftersom plattformen ofta används inom arbetslivet så spenderar folk mer tid på plattformen. Vilket gör att du kan skapa mer djupgående och förklarande innehåll som engagerar målgruppen.
Definiera din målgrupp
Innan du lanserar din annonskampanj på LinkedIn är det viktigt att tydligt definiera och förstå din målgrupp – LinkedIn gör det möjligt att rikta sig till specifika yrken, branscher, företag och demografiska grupper. Genom att noggrant definiera din målgrupp kan du skräddarsy dina annonser och budskap så att de når rätt personer och förbättra resultaten av din annonskampanj.
Skapa övertygande annonser
För att fånga din målgrupps uppmärksamhet med LinkedInannonsering måste dina annonser vara attraktiva och relevanta. Se till att dina annonser har ett engagerande budskap och en tydlig uppmaning till handling. Om det krävs kan du ta hjälp av en copywriter som vet vilka ordval som har störst genomslagskraft i dina annonser. Du kan också öka intresset genom att använda attraktiva bilder och videor, gärna eget material som ger besökarna en mer personlig inblick i de tjänster du erbjuder. Sedan bör du komma ihåg att LinkedIn trots allt är en professionell plattform. Så se till att innehållet i dina annonser ligger på samma våglängd som ditt företags värderingar och varumärke.
Använd LinkedIn-målinriktning
När du annonserar på LinkedIn får du tillgång till ett brett utbud av alternativ för målinriktning, så att du kan locka rätt målgrupp. Du kan exempelvis välja att visa ditt budskap för specifika branscher, företag, yrkestitlar och yrkeskategorier. Utnyttja dessa möjligheter till målinriktning för att säkerställa att dina annonser når de personer som är mest relevanta för ditt företag eller din produkt.
Testa olika annonsformat
LinkedIn erbjuder olika annonsformat, bland annat textannonser, bildannonser, videoannonser och karusellannonser. Testa olika format för att hitta det som fungerar bäst för ditt företag. Kom ihåg att olika format fungerar på olika sätt beroende på din målgrupp och ditt budskap.
Om du länkar dina annonser till din hemsida så kan det vara en fördel att besökarna hamnar på en specifik landing page, vars innehåll matchar annonsens budskap till fullo.
Linkedins olika annonsformat:
- Videoannons
- Stillbildsannons
- Karusellannons
- Eventannons
- Lead gen forms
- Textannons
Spåra och analysera resultaten
För att mäta framgången med dina LinkedIn-annonser är det viktigt att spåra och analysera resultaten. LinkedIn Ads Manager ger dig detaljerad information om hur effektiva dina annonser är, inklusive antal visningar, klick, konverteringar och kostnad per konvertering. Använd den här informationen för att optimera dina annonser och kampanjer. Med resultatet i hand får du en bättre bild av hur du ska förbättra dina annonser i fortsättningen.
Behöver du hjälp med din LinkedIn annonsering?
Om du aldrig annonserat på LinkedIn tidigare så finns risken att du får mindre avkastning på din annonsbudget (även kallat ROAS). Då kan det vara klokt att överlåta din LinkedInannonsering till en professionell digital marknadsföringsbyrå.
Kom igång med Partna idag
På Partna får du experthjälp av byråer som är proffs på just det du behöver hjälp med. Du skickar in en gratis offertförfrågan, sedan får du svar från upp till 6 olika byråer. Därefter väljer du den byrån som passar dig bäst.