Hitta rätt SEO-byrå idag

Artiklar / Företagande

Hur skriver man en bra SEO-brief?

author

Partna 2024-02-26 13:00:43

Har ni bestämt er för att anlita en SEO-byrå för att sköta företagets sökmotoroptimering? Då har ni stor nytta av att först skriva en brief där ni berättar vad ni vill uppnå med er SEO.

Hitta rätt SEO-byrå idag

Vad är en SEO brief?

En SEO-brief är ett dokument där ni som funderar på att beställa SEO-tjänster berättar om era förväntningar och förutsättningar. Det är egentligen inte så vanligt förekommande, men kan vara mycket användbart.

För att ta reda på hur man gör pratade vi med SEO-experten Christian Rudolf från Topdog och bad honom berätta om sina erfarenheter.

Varför ska du skriva en brief?

Klarspråk mellan er som beställare och den SEO-byrå som ni anlitar kan ge er stora fördelar i form av tid- och kostnadsbesparingar. Om ni pratar samma språk från dag ett och arbetar mot samma mål kommer det att bli lättare att nå i mål. Resultatet blir bättre.

Sökmotoroptimering är komplext och det händer ofta att människor har olika uppfattning om vad det innebär – i stora drag såväl som i praktiken och i detaljerna. En kort brief hjälper er att fastställa ramverket så att säga så att ni och byrån drar åt samma håll. Det är också ett bra tillfälle för er att internt specificera vad det är ni vill uppnå med er satsning.

I ett bredare perspektiv kan briefen även beröra andra delar av digital marknadsföring såsom annonsering och sociala medier.

Först behöver du förstå vad SEO (egentligen) är

Inte sällan är uppfattningen att SEO handlar om att hamna på plats ett i Google för ett par eller några få sökord. Det handlar om ranking och trafik, ja, men i praktiken är det mycket mer komplext. Sökmotoroptimering är svårt. 

Det handlar ofta om att förbättra en webbplats i grunden genom content, teknik, länkar och en bättre användarupplevelse. Detta kommer att kräva resurser. Mantimmar hos en byrå men även hos er.

Resultatet blir bättre ranking, mer organisk trafik och i slutändan mer konverteringar, exempelvis ökad försäljning.

SEO handlar om att öka försäljningen. Det är en ständig tävlan med andra webbsajter eftersom det som visas i Google är ett nollsummespel. På grund av denna komplexitet är det lätt hänt att man inte uppnår målen på utsatt tid. Detta är viktigt att förstå innan ni sätter igång med er SEO.

Utgå från företagets behov

Alla företag är olika. Genom att utgå från era specifika behov blir det lättare att sätta pränt på vad det är ni vill uppnå med er SEO.

  • Vad är era mål? Börja med att bestämma vad det är ni vill uppnå med er sökmotoroptimering. Är det mer försäljning? Fler leads? Ökad synlighet och varumärkeskännedom? Hur vill ni mäta och utvärdera att dessa mål uppnås? Med andra ord – vilka benchmarks önskar ni? Målen hjälper er att mäta framstegen men kommer sannolikt även att avgöra hur en byrå lägger upp projektet.
  • Vad har ni för förutsättningar? Var befinner ni er idag? Har ni jobbat med sökmotoroptimering tidigare? Vad har ni för teknik? Har ni några relevanta resurser och förmågor in house? Den typen av information är användbar då den kan spara en hel del tid och därmed också pengar för företaget.
  • Hur vill ni samarbeta med byrån? Det är sällan önskvärt att göra ”nyckelfärdig” SEO, att en byrå tar hand om allt, utan involvering från företaget. Det kan gå att göra så i vissa situationer, men genom att avsätta egna resurser går det att få ett betydligt bättre och mer robust resultat. I denna del av briefen kan ni exempelvis berätta om det kommer att finnas en eller flera personer som kan arbeta tillsammans med byrån. Det kan exempelvis vara utvecklare, en contentansvarig eller säljare. Hur ofta kan ni tänka er möten? Och så vidare.

Fundera på budgeten

Slutligen är det på sin plats att fundera en stund över vad SEO får kosta för företaget. Det kanske ni inte berättar för byrån i briefen utan det är mer för er att ta ställning till internt. Med den informationen blir det lättare att resonera kring den offert som byrån skickar efter att ha pratat med er och läst er brief.

Fundera på vad de resultat ni vill uppnå är värda för er. Troligtvis är det ganska mycket. Sökmotoroptimering brukar löna sig rejält i det långa loppet.

Men när man jobbar med sökmotoroptimering dyker det oundvikligen alltid upp frågor att ta ställning till under resans gång. Det kan vara problem i form av tekniska begränsningar eller möjligheter inom exempelvis contentproduktionen.

Fundera på hur den typen av extra kostnader ska hanteras utifrån den SEO-budget som ni fastställt. Ska det ske på bekostnad av planerat arbete eller finns det möjlighet att skjuta till pengar om det behövs?

Det kan till exempel lösas genom att ha en planerad budget men samtidigt ha en reservbudget som kan aktiveras vid behov. På så sätt kan byrån få de resurser som krävs för att ni ska kunna ro SEO-projektet i mål tillsammans.

Hitta rätt SEO-byrå idag