Artiklar / Affärsutveckling
5 hemligheter: Så får du betydligt fler kunder via din hemsida
Genom att följa några enkla riktlinjer kan du anskaffa betydligt fler kunder via din hemsida än vad du gör idag. Vi delar med oss av 5 lagom hemliga hacks för att lyckas med detta.
Låt ett proffs ordna fler kunder till dig
Summera din business – kvickt, enkelt men kreativt
Kan du förklara för en 5-åring vad din verksamhet faktiskt går ut på? Om svaret på den här frågan är ja, då är du på god väg. När en besökare hamnar på din webbsida, ska de förstå exakt vad ert företag gör och hur ni kan lösa just deras problem.
Men det räcker tyvärr inte. Du måste förmedla det här budskapet på ett kreativt och engagerande sätt, så att ni inte blir som de andra (dvs era konkurrenter).
Det finns idag en uppsjö med webbyråer som vet hur man lyckas med detta, utan att verka för “säljig” eller för “på”.
Business is not personal? Jodå!
Vad är det egentligen som gör din verksamhet unik? Det är ju du såklart! Det kan låta vågat, men att berätta om dig själv på din hemsida, genom en riktigt spännande story, kommer utan tvekan att ge dig fler kunder och leads.
Detta beror på att din framtida kund lär känna “människan bakom” skärmen och bygger genast ett starkt förtroende för dig – även om ni aldrig hört talats om varandra förut. Låt din personlighet ta ordentligt med plats, så länge det känns relevant i sammanhanget.
Glöm inte att folk verkligen vill veta mer om personen bakom företaget, vad som driver denne och vem de funderar på att göra affärer med. Glöm inte att en bild på dig (i rätt kontext) säger mer än, ja du har hört den alltför många gånger förr: tusen ord.
Artikulera och paketera vad du gör
Det kan tyckas uppenbart för somliga, men du har säkert upplevt stunder då du hamnar på en hemsida och inte har en blekaste aning om vad företaget (eller personen) sysslar med eller vad de säljer. Ju mer förvirrande din hemsida är, desto mindre sannolikt är det att du konverterar din besökare till en potentiell kund.
Kapa bort saker som skapar förvirring genom att verkligen bokstavera vad du gör för dina kunder. Är du en tjänsteleverantör bör kunderna förstå (och kanske även fantisera) hur det är att arbeta med dig och hur du löser de problem som tynger dem.
Förklara processen för dem, gärna steg för steg. Gör det också extremt enkelt för dem att våga ta kontakt med dig, begära offert eller ta nästa kliv.
Men vad säger alla andra?
Vi människor är sociala varelser. Vi vill veta vad andra tycker och tänker om saker och ting som vi bryr oss om. Svårare än så är det inte.
Har dina besökare fattat tycke för ditt företag? Grymt! Gör det då bekvämt för dem att våga ta kontakt genom att berätta om vad dina tidigare kunder har att säga.
Allra bäst är det om orden kommer direkt från deras egna mun och gärna med bild, namn och titel (men fråga såklart om lov först).
Gör det lätt, men på rätt sätt, att höra av sig
Hur vill du att en nyfiken besökare ska höra av sig till dig? Men kanske ännu viktigare: hur får du dem att faktiskt göra det?
Det finns hundratals sätt att låta en potentiell kund ta kontakta med dig och ditt företag. Må det vara att lyfta luren, boka ett videomöte eller att följ dig på sociala medier.
Det som är avgörande är att du ska gör det extremt enkelt för dem att våga ta kontakt med dig. Det är inte svårare än så!